Wednesday, June 23, 2010

Tutorial Vokal 2: Breathing Exercise

Selamat bertemu kembali. Kali ini kita akan belajar tentang pernafasan dengan lebih lanjut. Kita akan berlatih menggunakan ini setiap hari selepas ini.ok?hehe

Ok! kita mula kan sekarang! saya bilang 1..2..3..tarik nafas! sekarang tahan nafas anda. Aku tolong kira 1 sampai 10. satu! dua! tiga! empat! lima! enam! tujuh! enam tujuh! lapan! sembilan! sepuluh! hah! hembus~!..hehe amacam cukup tak sepuluh?

Itu korang hembus biase kan?sekarang aku nak korang hembus tapi gune hissing technique (teknik berbisik)..camne tuh?ha..cube wat bunyi ular sket?hissssss~...nah! itulah die. Kalau boleh korang hembus@hissing tu perlahan2..lagi lame boleh tahan lagi bagus! Aku ingatkan JANGAN sekali-kali CURI NAFAS!! cube gune sepenuhnya udara yang telah korang sedut tadi..amacam?ape korang rase?

Kate si Eva ni lepas wat hissing kena duduk n rehat kejap. Pastu korang wat lagi tau. Kali ini pastikan posture badan. Posture badan adalah penting. Kena berdiri tegap tetapi biarlah selesa. Jangan sesekali biase-biase membongkokkan badan. Nanti kang korang akan jadi bongkok! percayakah?percayalah~..Ok Ulang lagi hissing tadi. Ini lebih kurang adalah latihan untuk melatih agar kita boleh bernafas lebih lame.

Lepas kita wat hissing ni, try lak kite hembus dengan bunyi vokal "A"..bunyinya AAaaa...nanti korg dengarlah audio training yg aku letak ni.ok?

bersambung...

untuk download tutorial sile ke sini

No comments:

Post a Comment




Jom Buat Duit Percuma Hari Ini!