Sunday, June 27, 2010

Tutorial Vokal 3 : Vocal Register


Selamat bertemu kembali. amacam hari ini? sihat sume?yang sakit sile2 lah berehat..yang sihat, syukurlah anda di berikan peluang untuk bernafas lagi. Bagaimana dengan training pernafasan korang?clear?harap-harap korang boleh ikut la ape yang aku bagi. Aku hanya berkongsi. Sumenye PERCUMA! FREE!!

Ok! korang familiar tak dengan vokal register?dalam melayunyer "pendaftaran vokal"..haha agak kelakar bunyinye bukan?hehe..ikut la ape korang nak panggil. Aku akan sebut vocal register je. Kalau aku sebut PENDAFTARAN VOKAL nanti tak jadi ngaja aku.gelak sajer...haha ok vocal register ni pasal macammane nak register vokal kite dari pitch rendah ke pitch tinggi. Aku kekadang fail lagi mende nih. da bertahun berlatih. Al maklumlah..tidak berguru..guru aku hanya rakan2 sepernyanyian, video, audio exercise camni je..huhu..tapi yang penting kita same-same kene cube.



Ok. Sambung balik. Aku cadangkan lebih elok ade instrument dengan korang kalu nak training vocal register ni. Ikut la piano ke, keyboard ke tau pon gitar. Gitar tu pastikan tune betul2. ikut standard. Ade tiga range vokal yang sesuai bagi perempuan dalam nak register vokal ni.
1. Alto (C sampai G)
2. Mesosoprano (G sampai B)
3. Soprano (G sampai atas>highC)

Untuk perempuan yang vokal rendah, sesuai dengan Alto. Range Alto ni dari note C bawah middle C kat piano@keyboard (kalu aku hanye ade gitar kapok je. kalau gitar pon same.Aku gune tali E atas skali. Korang cari la note C kat situ. Itu la bunyinye..) sampai note G bawah high C (kat gitar korang tali bawah sekali, tali e, korang cari la mane G). Perhatian aku tak belajar kursus muzik. aku belajar sendiri je.kalu korang pandai, faham-faham je la ye).

Mesosoprano ni lak antara range Alto ngan range Soprano. Dari note G bawah note middle C sampai la note B sebelum high C. Pandai tak cari note-note n sume?Tak pandai btau k?=p hehe..

Ok kalau Soprano lak range die dari note G bawh note middle C sampai la atas dari note high C.

Itu untuk perempuan kalu untuk lelaki lak?Pon ade tiga range.
1. Bass (Fsampai F>middleC)
2. Baritone (A sampai B>middleC)
3. Tenor (C sampai C>middleC)

Untuk lelaki yang vokal rendah, sesuai lah wat bass ni. Range Bass start dari note F atau mane-mane note asalkan die bawah dari middle C. Range bass ni sampai la note F atas dari middle C. Kate si Ava ni kire-kire dalam lapan note jugak la. Tak tau lah..aku tak pernah kire lagi.

Baritone lak antara range bass ngan range tenor. Start dari note A bawah middle C, sampai la note B atas dari middle C. Untuk Tenor lak dari note C bawah middle C, sampai la C atas note middle C. ok? Faham?

bersambung...

untuk download tutorial sile ke sini

No comments:

Post a Comment




Jom Buat Duit Percuma Hari Ini!