Wednesday, June 23, 2010

Tutorial Vokal 1:Breathing


Kita akan belajar bagaimana nak menyanyi kat sini..hehe bermula dari hari ini, saat ini..aku akan kongsikan ape yang aku dah belajar pasal menyanyi di sini. Macam-macam tau. Hope korang dapatlah belajar same-same dengan aku. Mende free camni jangan simpan sorang-sorang. So aku kongsilah dengan korang.

Yang ni aku petik dari tutorial si Eva nih. Aku translate la sket sebanyak. Dengar!!! Faham-faham sendirilah ye. Katenye mende ni memang sesuai untuk level beginner cam kite dan juge sume level. Katenye adalah perlu untuk kita tahu bagaimana cara bernafas dengan baik dan sesuai dalam nyanyian. Adalah lebih elok kita wat teknik bernafas ni di depan cermin. Bukan ape senang nak tengok otot tulang rusuk, bahu dan dada kite bergerak nanti.

Bile kite menyedut nafas, tumpukan perhatian kita terhadap pengembangan tulang rusuk kite. Pengembangan tulang rusuk kita di sebabkan pengembangan otot diafragma dalam badan kite. Kalu da boroi tu cover-coverlah sket..oops..ahaha Maybe payah tapi cube-cubelah ye.kalu kurus macam aku boleh la tengok..macam tali gitar dah..haha nak faham lagi camne diafragma berfungsi, boleh bukak buku sains topik pernafasan. Aku ingat2 lupe..hoho Pastikan memang kita betul-betul rase rusuk kite mengembang eh..kalu dapat kembangkan, korang tahan la beberapa saat..pastu baru hembus nafas..pastu ulang-ulang lagi..tahan makin lame makin lame pastu hembus..ok?

bersambung..

untuk download tutorial sile ke sini

No comments:

Post a Comment




Jom Buat Duit Percuma Hari Ini!