Sunday, December 6, 2009

Pencarian aku tentang dia (Ebeit G Ade)...

Ebiet G Ade..mulanya nama yang agak asing pada aku. Mungkin dulu banyak mendengar pure nasyid dan nasyid kontemporari (lagu hindustan pun banyak giler aku layan..huhu) kot. Sehinggakan tak penah kenal pun..sape la Ebiet ni. Sejarahnya ialah pertama kali aku mendengar lagu-lagu Ustaz Akhil Hayy dari Album Nasyid Lagenda. Ade satu lagu tajuk die "Berita Kepada Kawan". Lagu tu cukup menyentuh dan cukup dekat dengan jiwa aku. Dah jatuh hati aku kat lagu tu.

Tak lame kemudian, ade satu program realiti baru di TV9 "Akademi Nasyid". Excited nak tgk time tu. Siap beli handphone ade tv lg. CSL M50. hu.. Time tu lak praktikal ngajar kat Kulai. Memang ade masefree la nak tgk. Tambahan pulak ade member-member dari grup nasyid UTM yang join AN tu. Tahniah buat "Voice of Men"!! Bukan senang nak dapat join tu..huhu Aku ade suke dengan performance sorang peserta AN, Cicik. Gaya yang ala-ala rockers gitu.. hua hua.. Ade satu kali die bawak lagu "Berita Kepada Kawan"..memang masyuk gile la..huhu

Lantas aku terus mencari milik siapakah lagu ini. Browser internet ku buka. Ku taip Berita Kepada kawan..Kuar name yang pelik dan asing ni, Ebeit G Ade. Sape la mamat ni. Aku pun mula menyemak background si Ebeit ni. Wa..rupenye sebelum aku lahir da ade die ni. lagu yang aku minat ni pun ade sebelum aku lahir lagi..mak aih..berpuluh tahun da..Aku mula mencari lagu-lagu beliau untuk aku memahami apakah genre yang beliau bawak. Die ni memang orang yang puitis. Macam Sifoo M.Nasir gak la..Terbaek!!! Lagu-lagu die sume jenis macam tu..Pak Sedare aku memang suke nyanyi lagu-lagu die. Memang Best! Banyak lagu-lagu beliau bercorak Ketuhanan dan Kemanusiaan.



Dalam pencarian aku tentang background Ebiet, aku temui bahawa dia orang yang mencipta lagu Camelia yang di popularkan oleh Ramli Sarip, vokalis Sweet Charity. Lagu tu memang jadi siulan aku gak kekadang..ade banyak lagi lagu pasal Camelia yang die tulis..aku tak la sape Camelia tu..tapi aku hampir pasti la Camelia tu memang seseorang yang penting bagi beliau. Ni ade satu lagu yang aku record time aku demam dulu. Ebeit punye lagu la..aku suke lagu ni..tajuk die "KepadaMu Aku Pasrahkan"..download n dengarkan..aku record part depan je.huhu demam tak leh record banyak2..batuk nanti huhu...

KepadaMu Aku Pasrahkan-Souteen

No comments:

Post a Comment




Jom Buat Duit Percuma Hari Ini!